Beschermingsaanvraag voor de spoorwegbrug aan het Waggelwater
(
07.12.2009)
pagina 1
De spoorwegbrug over de Oostendse vaart aan het Waggelwater maakt deel uit van de spoorverbinding tussen Brugge en de Oostkust. Het bevindt zich aan het einde van de Houtkaai aan de kant Kristus –Koning en langs de Steenkaai aan de kant Sint-Pieters. Gezien de ligging in de nabijheid van het Waggelwater wordt de spoorwegbrug ook de Waggelwaterbrug genoemd. Deze brug is vooral belangrijk omwille van zijn symboliek in de geschiedenis van de spoorweg- en waterwegverbinding met de kusthavens en omwille van het beeldbepalende karaktervoor de buurt (zie situeringplannen op p2). |
pagina 2 Situering: |
pagina 3 1. Geschiedenis:De spoorwegbrug ligt op een kruispunt van voor Brugge en Vlaanderen geschiedeniskundig belangrijke verbindingen met de kust. Het slaat ook een symbolische brug naar de geschiedenis van deze verbindingen en van deze buurt. De Oostendse vaart De Oostendse vaart is uitgediept in de bedding van de Ieperleet. |
(zie voor verdere informatie het boek van
|
|
In Brugge bezaten de Tempeliers een drietal huizen, waarvan een refugehuis opgericht |
pagina 4 Zie ook de bruggen over de Ieperleet op de geschilderde kaart van Brugge van rond 1600 | |
|
|
|
|
In de 17de eeuw werd Brugge afgesneden van het Zwin door de strubbelingen tijdens de 80 jarige oorlog. De andere Vlaamse havens werden door het verdrag van Münster in 1648 afgesneden van de Scheldemonding. Daarom zocht men nu een verbinding naar zee voor de Vlaamse havens via Oostende. Men diepte de Ieperleet uit. In Plassendale werd een sas gebouwd, zodat de verschillende overtomen op de dammen (zoals de Hanebeckxdam te Sint-Andries), konden verdwijnen. pagina 5 In 1665 werd de handelskom gegraven, maar nog steeds moest men hier de vracht overladen in kleinere schepen om vanuit de handelskom via de reien in de binnenstad de Gentse vaart te bereiken ( het “lastbreken”). De ringgracht was immers onbevaarbaar. Pas in 1751 onder keizerin Maria Theresia worden de “Coupures” in Brugge en Gent gegraven zodat er een rechtstreekse verbinding ontstaat van Oostende via Brugge met de Leie en de Schelde. De doorvaart door Brugge via de Coupure werd mettertijd ontoereikend. Rond 1855 werd door het uitdiepen van de ringgracht tussen Dampoort en Coupure en door het aanleggen van een sas aan de Dampoort en het weggraven van de dam “het IJzeren Hekken” aan de Coupure de huidige verbinding met de Gentse vaart gerealiseerd en verloor de Coupure haar functie. |
|
De spoorlijn naar de kust en de spoorwegbrug aan het Waggelwater |
|
In 1837 komt |
|
|
|
Hieronder een foto uit 1898 van de spoorlijn naar Blankenberghe aan de Komvest . Links de ringgracht juist vóór het dempen ervan, rechts de sporen van de buurtspoorweg. Links op de achtergrond de huizen van de Sint-Pieterskaai. Rechts op de achtergrond het “station van Sint-Gilles” en de Warandebrug
|