ir Arthur Vierendeel
Bruggeling, wereldberoemd en met tal van uitvindingen op zijn naam, vooral in de bouwkunde, ontwerper van de Scheepsdalebrug , maar in Brugge weinig gekend.
het levensverhaal van Ir Arthur Vierendeel.
ir. Arthur Vierendeel, de ontwerper van oude Scheepsdalebrug , werd in 1852 geboren in Leuven maar bracht het grootste deel van zijn leven door in Brugge). We herdachten dat hij 70 jaar geleden in 1940 stierf in Ukkel tijdens de tentoonstelling rond de openmonumentendag 2015 "Arthur Vierendeel en zijn Scheepsdalebrug".
In het menu "beschermingsaanvragen"/"Scheepsdalebrug" op de pagina "Scheepsdalebrug"vindt u de geschiedenis van de scheepsdalebrug |
|
Aanvankelijk kreeg Vierendeel veel tegenstand . Professor Magniel van de universiteit van Gent deed de berekeningen van Vierendeel over en bewees het gelijk van Vierendeel. Ook Vierendeel kon met een experimentele brug in het park van Tervuren de superioriteit van zijn vinding bewijzen in een beroemde test ter gelegenheid van de wereldtentoostelling in 1897 (zie foto hieronder). Sindsdien is de Vierendeelligger overal in de wereld aanvaard en wordt heden ten dage nog in vele bouwconstructies gebruikt.
Enkele constructies met de Vierendeelligger
Ook in constructies dichter bij ons werd de Vierendeelligger gebruikt |
Hierboven de basiliek van Dadizele waarvan de torenspits een metalen gebinte op basis van het Vierendeelprincipe. Hiernaast de 300m hoge zendmasten voor de langegolffrekwenties van het vroegere zendstation van Ruiselede. |
||
Hierboven zien we ontwerptekeningen van Vierendeel: de overkapping van het station van Brugge en Kortrijk. Ze maken deel uit van een boek met 135 tekeningen van de hand van Vierendeel uitgegeven in Parijs door Dunod van 1897 tot 1902. Hieronder een zicht in een hoek van de tentoonstelling met enkele tekeningen uit het boek, dat nu bezit is van het Brugs stadsarchief afdeling Monumentenzorg. |
A. Vierendeel is ook wereldberoemd omwille van zijn baanbrekend en zeer in het oog springend werk in verband met metalen en betonnen bruggenbouw
Als voorbeeld tonen we hierboven een Jürg Conzett, ons bekend van de unieke brug
over de Coupure in Brugge (zie foto hiernaast
en hieronder), zette zich met resultaat in voor
de redding van deze brug in Dalvazza . |
De eerste Vierendeelbrug die in Europa werd gebouwd in 1904 bevindt zich nog in Oostenrijk,Ybbs,waarbij ook een gedenkplaat ls ingebouwdter ere van Arthur Vierendeel
Nog eerder in 1900 werd in de USA, Pennsylvania, Kinzua de hoogste en langste spoorwegbrug van die tijd gebouwb met Vierendeelpilonen. Heden is het een toeristische attractie.
Een merkwaardige verhaal over de Scheldebrug uit 1904 te Avelgem.
Men wou een verbinding maken tussen Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen, tussen Ruien en Avelgem. De Schelde was rechtgetrokken maar er was nog geen brug, wel een veerdienst. De veerman, de deken van de Waterhoek, zag de brug niet zitten. |
|
Het verhaal van Mira en de "de teleurgang van de Waterhoek” ,naar het
boek van Stijn Streuvels, dat speelt zich af rond
die eerste Vierendeelbrug van België in 1904 over de Schelde in Rugge, Avelgem . De professor waarvan sprake in het boek is professor Arthur Vierendeel. Zijn student Rondeau is in werkelijkheid Maurice Mostaert en Mira is Maria Vermeeren. Ze verhuisde naar Brugge en ligt begraven op het Brugs Kerkhof in Steenbrugge.
|
|
In zijn boek laat Stijn Streuvels Maurice de vinding van de professor (Vierendeel) heel gevat omschrijven: " Achteraf beschouwd leek de vondst van het stelsel zonder hoekpunten verbinding zo weinig ingewikkeld...dit bewees het gebrek aan vernuft bij al de vakgenoten, die door sleur en gemakzucht, zonder zelf na te gaan , de berekeningen en stelsels hunner voorgangers gewend waren over te nemen, -vandaar de tegenstand,..... Het was eenvoudig ene andere wijze van spanning en draagkracht berekenen, waarbij de toepassing, meer weerstand met minder materiaal bekomen werd, het aanwenden van een nieuwere vorm in de bouw, welke bij 't eerste opzien raar en minder stevig scheen maar bij nader inzicht, de rationeelste bleek te zijn. Het lag voor het grijpen dat de balk zonder diagonalen meer voordelen oplevert van berekening, uitvoering en 't ineenzetten dan de balk in het traliestelsel,..." Het is beslist de moeite waaard om het boek van Streuvels te lezen of te herlezen. |
|
Zoals op de foto hierboven en hieronder beschrijft Streuvels in zijn kleurrijke taal hoe de Vierendeelbrug beetje voor beetje over de Schelde wordt geschoven.
|
|
|
|
|
In de eerste wereldoorlog werd de de brug in 1904 vernietigd en er werd na de oorlog een nieuwe Vierendeelbrug gebouwd met een lichtgebogen bovenrand bestaande uit segmenten. |
De tweede wereldoorlog werd de tweede brug ook fataal en er ook nadien weer een Vierendeelbrug gebouwd van de derde generatie met een volledig gebogen bovenrand |
De Vierendeelbruggen in België en in de wereld.
Het is onmogelijk een opsomming te maken van de Vierendeelbruggen: we verwijzen daarvoor naar de website van Karel Roose http://users.telenet.be/karel.roose/vierendeel/vierendeel.html
Wel brengen we wel enkele merkwaardige Vierendeel bruggen in de wereld buiten die we al vermeld hebben.
Nederland , Heerlen spoorwegbrug |
|
|
Schotland , Tomatim, Findhornbrug |
|
|
China, Dalian |
|
|
|
Congo, betonnen brug over de Lufira |
Congo, Bukama ,meervoudige Vierendeelbrug over de Luluala rivier |
|
|
De Vierendeelbruggen in België
Brugge Sint-Pieters: Spoorwegbrug over de Blankenbergse steenweg. Die onlangs gerestaureerde brug wordt wellicht het slachtoffer van de spooruitbreiding voor de haven van Zeebrugge |
Seneffe brug over het kanaal naar |
Doornik, Soyer: betonnen brug over de Schelde |
Beringen, Tervant: brug met vloeiende boogvormige bovenrand |
Drongen : deze enige nog overblijvende betonnen brug in België werd beschermd |
Gellik: spoorwegbrug, speciale opname , pijlers zoals in een kathedraal |
Geraardsbergen: Passerelle over de Dender nu gesloopt. |
Grammene: spoorwegbrug , Lorenzobrug gerenoveerd onder de impuls van Laurent Van Haesebroek |
Luik: spoorwegbrug over het eiland Monsin |
|
Escanaffles: de betonnen Vierendeelbrug over de Schelde werd bij het begin van de tweede wereldoorlog gedynamiteerd , zoals zeer veel bruggen. |
Oeselgem: bijna alle bruggen over het Albertkanaal voor het merendeel Vierendeelbruggen werden eveneeens gedynamiteerd, maar de Duitsers vonden er iets op. |
Mechelen: merkwaardig door het feit dat |
Mechelen: een doorzicht door de zijkant van de drie bruggen geeft een hallucinant beeld. |
In Oelegem bij Ranst werd een nieuwe brug gebouw naast de oude Vierendeelbrug omwille van de eisen voor de doorvaart |
Dank zij de inspanningen van het van de lokale verenigingen, schepen Fernand Bossaerts, het advies van Peter Reeklans en de beslissing van de toenmalige minister voor mobiliteit en openbare werken Hilde Crevits werd een deel van de gesloopte brug als herinnering opgesteld in de nabijheid van de nieuwe brug. zie foto hiernaast . Waarom kan in Ranst wat in Brugge, de stad van Arthur Vierendeel, niet kan. Dit niettegenstaande de verschillende pogingen van verschillende verenigingen. |
De geschiedenis van de Scheepsdalebrug wordt gegeven in een aparte rubriek van het menu. Het is een unieke brug:het is de enige draaibare Vierendelbrug in de wereld.
(In 1989 schreef de toenmalige gouverneur, Olivier Vanneste, een lovend voorwoord in een boek over Arthur Vierendeel (zie bron hieronder). Hij had het over een markante figuur die in de wetenschappelijke, universitaire en industriële middens bekend is om zijn gedurfde, maar gefundeerde en vernieuwende ideeën en die een bijzondere plaats inneemt in de geschiedenis van de Provincie West-Vlaanderen en dat hij in het geheugen van de West-Vlamingen geprint moge blijven.
Bron:
Arthur Vierendeel (1852-1940), Hoofdingenieur-directeur van de Provinciale Technische Dienst West-Vlaanderen, Hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Leuven, een uitgave van het Provinciebestuur van West-Vlaanderen en de K.U.Leuven, 1989.
zie ook: http://users.telenet.be/karel.roose/vierendeel/vierendeel.html ).