In 1837 komt de spoorlijn Brugge- Oostende tot stand. Zie kaart uit 1837 hieronder.
In 1863 werd de spoorlijn Brugge–Blankenberge aangelegd. Die spoorlijn liep oorspronkelijk van het station op het Zand via de Hoefijzerlaan, Gulden Vlieslaan, Komvest en over de Warandebrug naar de kust. Zie het kaartje uit de brochure van baron de Maere van 1873.
Hieronder een foto uit 1898 van de spoorlijn naar Blankenberghe aan de Komvest. Links de ringgracht juist voor het dempen ervan, rechts de sporen van de buurtspoorweg. Links op de achtergrond de huizen van de Sint-Pieterskaai. Rechts op de achtergrond het "station van Sint-Gilles" en de Warandebrug.
In het kader van de aanleg van de haven in Zeebrugge en het groeiende verkeer werd in 1904 het plan opgevat voor een nieuw station aan de kant Sint-Michiels en voor de aanleg van spoorlijnen op een verhoogde bedding (zie kaart van A. Duclos uit 1908). De gelijkvloerse spoorlijn langs de huidige Hoefijzerlaan, hinderde immers het toenemende verkeer tussen West Brugge / Sint-Andries en de rest van de stad.
De werkzaamheden aan de nieuwe spoorlijn naar de oostkust werden al in 1906 aangevat. Daar gaat het via de Bloedput (plaats op het einde van de Hoefijzerlaan en waar nu het begin van de Bevrijdingslaan ligt) langs het nieuw gegraven afleidingskanaal en over de Oostendse vaart. Het afleidingskanaal (langs de Maria Van Bourgondiëlaan) werd in 1898 gegraven om het water van de ringgracht af te voeren, na het dempen van ringgracht tussen de Ezelpoort en Dampoort.
Vorige pagina --- Volgende pagina
Klik hier voor de overige pagina's: